Wednesday, June 10, 2009

Pakcik [email protected]

Bila kembali hangat berita pasal chin peng(PKM) ni, aku teringat dgn arwah pakcik aku... aku x tau apa jawatan dia dlm PKM, tapi dia antara nama yg org johor kenal zaman2 PKM dulu. dia rapat dgn abah aku. even masa aku kahwin tahun 2005 dia sanggup datang dari kuala selangor ke muar.

[email protected]

org2 area bukit gambir/Muar kenal akan nama ini. dia dah meninggal dunia dlm 2/3 tahun lepas, xcident motor di area kuala selangor/ijok/paket 100. aku x sure nama tempat. tapi aku pernah pegi 2/3 kali rumah pakcik aku ni semasa hayat nya masih ada.

saki baki hayat nya dihabis kan dgn mengusahakan tanah sawah yg dikurniakan oleh kerajaan masa dia menyerah diri dulu. org2 disekitar sana pun aku rasa x mengenali sgt siapa margono, masa silam nya. sebab kalau x silap aku dia dah ditukar nama selepas menyerah diri.

Byk cerita yg aku dengar yg pakcik aku ni byk ilmu. tembak x lut la, hilang bila dikepung la dan mcm2 lg. tapi itu semua cerita org yg tidak ada bukti menyokong. tapi bila ditanya oleh kami, pakcik aku tu hanya ketawa jer.. dia kata ilmu apa... ilmu nak idup jer la... hahahha merendah diri betul.. tetapi cerita yg dia dikepung di satu kawasan berpaya tetapi still dpt melepas kan diri tu mmg cerita betul... cuma cara dia melepaskan diri x da sapa tau... dia x nak citer pun.... org buat andaian jer.

Kerajaan masa tu menwarkan sejumlah habuan kepada siapa yg dpt tangkap Margono. tapi akhirnya Margono menyerah diri dengan menyuruh seorg pakcik tua dgn anak nya yg sedang menoreh getah, menunjukkan nya jalan ke rumah pasung(balai polis). org tua & anak nya tu x tau pun itu margono. hahaha... lepas sampai kat rumah pasung, baru la mereka tau org yg mintak tolong tu adalah margono... dgr kata pakcik tu menggigil ketakutan. hahahha.. kalau x silap aku pakcik tua tu dpt reward dari kerajaan. x sure betul or apa yg dia dpt la..

Semoga Roh nya dicucuri Rahmat & di ampunkan dosa2 nya sekiranya ada. amin..

Pamplet menyuruh matgono menyerah diri. aku dpt kat net.. credit tu muor76.

1 comment:

muor76 said...

innalillah...
ermm puas aku dok tanye org-org tua.. dorang tak tau kemane gi nyer margono yg agak dikenali kat muo nih... bile ditanye pade pade bapak aku... dia cakap.. margono serah diri.. tak tau dia dok mane..

dan ape yg aku tau... margono nih agak hebat.. ade ler sket cite dr org tua pasal dia.. ermm banyak bende yg aku nak tau pasal margono nih... boleh ke ko cite kat aku?
pamplet tu aku pon lupe aku jumpe kat ner...