Friday, July 17, 2009

[email protected]

Kalau perasan, kebanyakan posting sebelum ini akan ada kaitan bab makan... dan kalau yang mengikuti status di facebook atau YM.. selalu bab makan yg di utarakan...itu lah aku... aku suka makan... kalau dpt gaji perkara pertama yg terpikir... nak makan kat mana yerk? apa makanan yg sedap utk dicuba?

kebisaannya kalau aku pergi/keluar daerah tidak kira la atas urusan kerja atau berjalan2... perkara pertama yg aku cari adalah tempat makan yg sedap... ada orang kata , kita dapat mengenali sisio budaya sesuatu masyarakat dari cara pemakanan mereka.

yang pasti, bab makan la yg selalu membuatkan ahli keluarga aku berkumpul dan mengeratkan perhubungan kekeluargaan kami. bukan sebab nak makan shj, tetapi keletah & aksi serta perangai kami adik beradik bila berkumpul memang mengamatkan suasana... seronok... biasanya BBQ adalah menu wajib bagi kami bila berkumpul... dan tukang jaga api dah tentu antara aku dan abg mie... yg lain biasanya tukang makan... hahahahha...

ada satu perkara yg selalu terjadi kat aku. bila teringin nak makan sesuatu.. kadang2 tu mcm kebetulan ada org bbuatkan or offer ajak makan... hahahaha... kebetulan tetapi selalu terjadi... macam semalam, aku teringin nak makan goreng cempedak... alih2 bagun pagi td isteri kesayangku buatkan goreng cempedak utk satrapan pagi(terima kasih ibu - ikut style hairi)... kebetulan? ... ya.. kebetulan yg selalu terjadi.. ahamdulillah...

Nikmat makan adalah antara nikmat yg tuhan beri kepada kita... bersyukurlah dgn apa yg kita makan... walaupun ikan masin dgn nasi putih sekalipun.. kerana ada diantara kita di daerah yg lain.. jaggankan nasi putih, utk las perut pun mereka tiada..

Alhamdulillah.. syukur...

1 comment:

maznah said...

mangan... turu... mangan... turu... suwi-suwi lemu